پرونده بصری راه آبی ابریشم

راه آبی ابریشم

یک فیلم سینمایی با ژانر ملی مرتبط با تاریخ باز شدن راه آبی تجارت میان ایران و چین است. با تماس تلفنی تهیه کننده این پروژه آقای حسن بشکوفه قرار شد نسخه اولیه مونتاژ شده فیلم را در حضور کارگردان فیلم آقای محمد بزرگ نیا به جهت بررسی جلوه‌های بصری مورد نیاز فیلم بازبینی کنیم. نیازهای اولیه فیلم چند نمای آسمان شب، طوفان دریایی و لانگ نماهای بنادر قدیمی سیراف، مسقط و خانفو بود. در بازبینی اولیه علاوه بر نیازهای اولیه متوجه نماهایی از فیلم شدیم که بسیار مستعد بهره بردن از جلوه‌های بصری بودند، در مورد آنها به کارگردان پیشنهاد دادیم و کارگردان و تهیه کننده از ارتقاء کیفی تصاویر و زیباسازی نماهای مورد نظر استقبال کردند. از آنجا که تمام بخشهای فنی فیلم بجز جلوه‌های بصری در لابراتوار تکنی کالر بانکوک انجام می‌شد پس از بررسی نماهای مورد نیاز با تدوینگر، مشخصات فنی نماها جهت اسکن در لابراتوار تکنی کالر آماده‌سازی شد. جلوه‌های بصری این فیلم در مجموع 107 نما بود که در تدوین مجدد 97 نمای آن بطول تقریبی 10 دقیقه در فیلم استفاده شد که برای بررسی تصویری میتوان آنها را به چند دسته تقسیم کرد

 نماهای لانگ شات بنادر قدیمی
استابیلایز و تثبیت نماهای هلی شات
آسمانهای شب
طوفان دریایی
یباسازی آسمانها
تکثیر ساختمانهای بنادر
تکثیر کشتیها در بنادر ایران و چین
اصلاح رنگ دریا
سکانس دزدان دریایی
نماهای متفرقه

بنادر قدیمی

بنادر قدیمی مهمترین نیاز جلوه‌های بصری در این فیلم در درجه اول اهمیت نماهایی بودند که باید بطور کامل طراحی و ساخته می‌شدند که شامل نماهای لانگ شات بنادر، آسمانهای شب و طوفان دریایی بودند. مهمترین بخش هم در این میان لانگ شاتهای بنادر قدیمی بودند که فقط موقعیت جغرافیایی آنها بر روی نقشه و چند نقاشی قدیمی از آنها وجود داشت. با روش فتوگرامتری بر اساس نقشه‌های هوایی و مدل حجمی از تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات سه بعدی از هریک از موقعیتهای مورد نظر بدست آمد که اساس کار برای ساخت هریک از بنادر گردید. پس از آنکه طرح اولیه بندر سیراف به تایید کارگردان رسید نمای نهایی از ترکیب بخش رئال حرکت کاروان با نمای ساحل و ساختار اصلی بندر که بعدا به آن اضافه شد کامل گردیده و فضای نوری مطابق با نمای رئال اصلاح و در انتها کشتیهای ایرانی به دریا اضافه شد. درمورد بندر مسقط و خانفو موضوع تا حدود زیادی متفاوت بود چون این بنادر برخلاف سیراف از سمت دریا رویت می‌شدند و کشتیهای موجود در این بنادر کشتیهای عربی، اروپایی و چینی بودند. برای باورپذیری بیشتر، نمای دیجیتال بنادر با نمای رئال حرکت کشتیهای ایرانی ترکیب شدند که نتیجه بسیار خوب و رضایت بخش بود

تثبیت نماهای هلی شات، از آنجاکه لرزش موجود در نماهای هلی شات با نوع فیلم سازگاری نداشت بهتر بود که این لرزشها حذف و حرکت دوربین نرم و یکدست می‌شد. تثبیت لرزش دوربین در نماهایی که هیچ عنصر ثابتی در آن وجود ندارد از کارهای سخت به شمار می‌رود که در این موارد، هم کشتیها و هم موجهای دریا در حال حرکت بودند، لذا بناچار از تثبیت سه بعدی استفاده کردیم که از یک سو بسیار دقیق و از سوی دیگر وقتگیر بود ولی برای حفظ کیفیت مورد نیاز راه دیگری نداشتیم

آسمانهای شب

آسمانهای شب موضوع مهم بعدی بود که از آنجا که قصد داشتیم تصویری باورپذیر ارائه دهیم راهی جز نمونه برداری از خود آسمان نداشتیم. همگی میدانند که فیلمبرداری با دیافراگم باز برای ثبت ستاره‌های کم نور نتیجه مطلوبی نخواهد داشت زیرا از آنجا که ستاره‌ها در حرکت نسبی با زمین هستند در تصویر نهایی به جای نقطه خط خواهیم داشت. لذا از دوربین عکاسی مناسب اینکار باید استفاده میکردیم که متناسب با حرکت ستاره‌ها حرکت میکند کاری بسیار دقیق و حساس که نتیجه آن در فیلم بخوبی قابل مشاهده است. البته خروجی عکاسی ما در زمان مناسب بدون آلودگی نوری بود و ستاره‌های بیشتری را ثبت کرده بود که به درخواست کارگردان برای نزدیکی با باور ذهنی مخاطب از تراکم آن کم کردیم

طوفان دریایی

طوفان دریایی چالش بعدی ما بود. قرار بود در یکی از سکانسهای فیلم ناگهان کشتیهای ایرانی درگیر یک طوفان دریایی شوند و نیاز بود تصویری باورپذیر از گردبادی دریایی که به سرعت بزرگ میشود و به سمت کشتیها پیش میاید ساخته شود. برای اینکار لازم بود از تصاویر مرجع موجود از گردبادهای دریایی استفاده کنیم. بعد از بررسی تصاویر موجود مثل همیشه طرح اولیه به تایید کارگردان رسید و ساختار شبیه سازی اولیه گردباد بدست آمد. این مورد بدلیل حساسیت زیادی که در مورد باورپذیری آن وجود داشت چندین بار بازسازی و دستکاری شد تا به نمای مطلوب و مورد نظر رسیدیم

زیباسازی آسمانها

زیباسازی آسمانها و تغییر فضای نوری نماهای اکستریم لانگ شات از دیگر کارهایی بود که بر روی بسیاری از نماهای این فیلم اجرا شد. برای اینکار از نماهای واقعی آسمانها متناسب با شرایط جغرافیایی و فصلی بهره بردیم که البته گاه نیاز به متحرک سازی برای افزایش باور پذیری نیز داشتیم

بنادر

در بندر مسقط نیاز به تکثیر ساختمانه جهت ایجاد عمق و پرسپکتیو مناسب و ایجاد تصویری از یک بندر بزرگ را داشتیم که با استفاده از اسناد تصویری موجود از بنادر قدیمی اسکلت ساختمانهای مورد نظر را سه بعدی ساخته و روی آنها را با نقاشیهای فتورئالیستیک کامل کردیم

تکثیر کشتیها

در مورد کشتیهایی که در بنادر اضافه کردیم باید گفت که یکی از جذابترین بخشهای کار ما بود هرچند بسیار طول کشید تا کشتیهای مناسبی متناسب با نوع هر بندر در اینجا انتخاب کنیم. در مورد بندر سیراف کشتیهای ایرانی را تکثیر کردیم و کشتیهای اروپایی را به بندر اضافه کردیم. درمورد بندر مسقط هم به همین ترتیب به اضافه کشتیهای عربی. درمورد بندر خانفو از آنجا که امکان بردن کشتیهای ایرانی به آنجا مقدور نبود اسکله هنگام فیلمبرداری خالی از هر نوع کشتی بود که تمامی کشتیهای موجود کشتیهایی هستند که به نمای اصلی اضافه شدند

رنگ دریا

همانطور که حتما میدانید رنگ آب در مناطق کم عمق و ساحل دریا سبز رنگ و در مناطق عمیق وسط دریا آبی است. برخی از نماها به دلایل فنی در مناطق کم عمق فیلمبرداری شده بودند که نیاز به اصلاح و هماهنگی با نماهای دیگر را داشتند

دزدان دریایی

در سکانس دزدان دریایی در پلان اصلی یک کشتی وجود داشت که باید یک کشتی دیگر به آن اضافه میشد. و در نماهایی که کشتی سلیمان به سمت کشتی دزدان دریایی گلوله های آتشین پرتاب میکرد نیاز داشتیم تا گلوله های آتشین را در هوا ببینیم که درنتیجه آنها را به فرم انیمیشن فتورئالیستیک شبیه سازی کردیم. در نماهای دیگر آتش حجیم در کشتی دزدان دریایی نیز از نماهایی بود که توسط جلوه­های بصری کامل گردید

نماهای متفرقه

بسیاری از نماها هم بودند که نیاز به دستکاریهایی برای ارتقاء بصری داشتند از جمله دماغ بریده شده، طلوع خورشید، آتش زدن کشتی هندی و غیره

.این پروژه فاخر سینمایی تاییدی بر قابلیتهای بالقوه سینمای ایران بخصوص صنعت جلوه­های بصری است. امیدواریم بزودی شاهد خودکفایی صنعت سینمایی کشورمان باشیم

سرپرست جلوه­های بصری
امیررضا معتمدی
14/06/1390

جهت دانلود گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید

Leave a Reply